Voorbereiding 21 mei

We kijken naar de terminologie
Flipped Classroom
Blended Leren
Hybride leren

We kijken naar gemaakte fouten
Teveel niet geteste tools gaan gebruiken omdat het ‘leuk moet zijn
Vasthouden aan dagen en lesuren
Geen onderlinge afspraken wie wat doet en wat gebruikt
Geen rekening houden met internetverbindingen en hardware thuis
……………………

…en veel vragen

  • Wat is er nodig om les te geven?
  • Hoe houd je leerlingen betrokken en gemotiveerd?
    (kijk vooral ook eens naar jezelf hoe ervaar jij het en wat zijn tips en trucs)

We gaan in groepen uiteen om 10 do’s en dont’s te bespreken om online samenwerken en leren te bevorderen.

Voorbereiding 21 mei

Zoals eerder al aangegeven zijn er heel veel organisaties die zich met onderwijs ‘bemoeien, onderzoeken en er iets van vinden.
Het meest recente is natuurlijk de jaarlijkse rapportage van de onderwijsinspectie “de Staat van het Onderwijs

Er staan een aantal rapportages, neem vooral even de moeite om te scannen, bij de schoolsoort waar jouw interesse ligt.
Vooral de technische rapportages zijn interessant om door te nemen.

De nadruk ligt in deze rapportage op leerachterstanden die opgelopen zijn en de gevolgen die dat heeft voor leerlingen in hun vervolgopleidingen en arbeidsmarktkansen

De rapportage Hooflijnen (47 pagina’s) is de belangrijkste.

Opdracht:

Download deze rapportage en lees het rapport door.

Opdracht:
Benoem 5 punten die je opvallen (ga uit van de rol die jij hebt in jouw onderwijsorganisatie)
Kijk vooral naar pagina 28 en 29
Kenmerken van effectief afstandsonderwijs.

Denk Vraag:
Waar krijg jij ‘jeukende handen om mee aan de slag te gaan’ inspiratie van.
Wat zou jij als eerste oppakken en hoe zou je dat doen?
(ga uit van de vrije hand en voldoende middelen)
Tijdens de sessie van 21 mei gaan we hier in breakout rooms mee aan de slag.

Ter info (lezen mag, hoeft niet)
Uit de Staat van het onderwijs is het Nationaal Programma Onderwijs voortgekomen
Scholen maakten een Scoolscan (wat is de stand van zaken met achterstanden van leerlingen)
Scholen kunnen nu kiezen uit het menu (op 10 mei beschikbaar gekomen).

Er is 1 interventie beschreven over onderwijs met technologie

MBO, HBO en Universiteiten
Surf Magazine beschrijft 5x impact met innovatieve projecten\

(Tip: neem een abonnement op Surf Magzine!)